martes, 21 de enero de 2014

A Zaragoza que mai no existió


Fendo un treballo sobre l’urbanismo de Zaragoza, he trobau bellas imachens que son autenticos tresors t’os que nos fan goyo os mapas y sobre tot, os mapas historicos.

Iste ye un mapa d’o Antiprochecto d’example de Zaragoza de 1906 feito por os arquitectos municipals Casañal y Magdalena. Alabez, se prochectó construyir un example ta Zaragoza d’una traza ortogonal ubierta de traza radial en abanico dend’a Plaza Aragón ent’o Sur, con un Gran Bulevar paralelo a Plaza Aragón. (Cal parar cuenta que o mapa ye debuxau con o Sur ent’alto y o Norte ent’abaixo) Ista estructura teneva como eches vertebradors Paseyo Sagasta  y l’antiga carretera de Valencia actual Paseyo Teruel – Avenida Valencia)

Se i viye que ya existiva Paseyo Sagasta con o esbarre en comencipiar Paseyo Cuellar, pero no pas l’actual Gran vía – Fernando o católico. En canveo, se prochectava a construcción d’a prolongación de Paseyo Independencia ent’o Sur dic’o Parque Buena vista (actual Parque Grand) con una Avenida clamada “Avenida de la Libertad” Amás, no se viye en iste mapa, pero también se quereva prolongar Independencia ent’o Norte dica a Plaza d’o Pilar.
Se viye A Huerva sin soterrar baixo Paseyo Constitución  ni Gran  Vía, y o Barrio de Santa Engracia ye un gran parque.
Dende iste parque de Santa Engracia ent’o Sur se prochectava construyir una “Gran Vía” pasando por l’actual Parque Miraflores, aon bi habría una replaceta, plegando dica l’actual carrera María Moliner, chusto deban d’a fabrica d’a Zaragozana. (Se puet viyer per qué a carrera María Moliner ue tien ixe trazau tan serpenteant, ya que antis más yera, y encara en ye, una zona elevada, puet estar que debiu a una antiga terraza fluvial d’o Ebro)

Iste trazau en abanico només de viye crebau por o Camín d’as Torres, que hue ye vertebrador d’as carreras colindants y l’Avenida Goya – Tenor Fleta, que antismás nomás se teniva como paso t’o ferrocarril.


Iste antiprochecto no plegó a fer-se servir, pero sí que estió precedent t’o esdevenir d’o desembolique urbanístico de Zaragoza, que ya comencipiava a creixer ent’o Sur.

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