domingo, 26 de agosto de 2007

O linze iberico




O linze iberico ye un felín endemico d’a peninsula iberica que tien l’argüello d’estar o felín más menazau d’o mundo.
Abitó toda la peninsula iberica dend’os Perinés ( an se entrefila que podió abitar chunto a o linze euroasiatico ) dica Cadiz. Manimenos en o S. XX comenzipió una rapeda disparixión por causas antropolochicas ( tanto dreitas como indireutas ) As suyas poblazións son pequeñas y son isoladas.
A suya situazión tan cretica ha feito que se aigan preniu bellas midas de proteuzión muito drasticas tal como o perpago d’a construzión d’una autopista entre Toledo y Cordoba.

FESIONOMÍA Y FESIOLOCHÍA

Ye un felín d’aspeuto lambreño, con garras largas y una coda curta con un morrollo negro en a estrimera que gosa mantener quillau mobiendo-lo en momens de pegliro u azitanzia.
As suyas carauteristicas orellas punchigudas son rematadas en un pinzel de pels negros rixius. Tamién son carauteristicas as pulseras que penchan d’os suyos caxos y que aumentan de grandaria china chana con a edat.

A suya grandaria ye muito más chicota que no a d’o linze euroasiático. Carauterística que truxan cuasi toz os animals ibericos comparando-los con as espezies d’o norte d’Europa.
A suya epoca de climen ye entre marzo y abril
A suya chestazión dura bels dos meses naxiendo 1 u 2 mixíns
Son animals territorials, ye dezir, que amugan un territorio que les pertoca y dengún exemplar d’o mismo sexo puede bi estar.
O linze ye fértil dend’o primer ibierno encara que només puede copular en que poseye un territorio.
Bibe bellas 14 añadas.
Se alimenta alazetalmén de coniellos encara que de cabo ta cuan gosa cazar atros animals más que más en ibierno cuan no bi ha prou de coniellos.

HABITAT

O linze iberico se troba en bosques y matigueros mediterranios an troba cubillar y en feneros ubiertos an caza coniellos. Ye desasentau en puestos an no bi ha coniellos como cautibos o plantazions d’espezies esoticas como l’eucalipto.
En 2006 os unicos nuclios con presenzia segura d’a especie se limitan a Sierra Morena, mesmamén en os Parques Naturals de Sierra de Ándujar y Cardeña y Montoro, y o Parque nacional de Doñana y a suya redolada. También bi’n ha en as sierras de Toledo, o sur de Madrid y en o Algarbe en Portugal..

CAUSAS D’A SUYA DISAPARIXIÓN

A principal causa d’a suya disparixión ye a fuerte baxada d’a poblazión d’a suya alazetal fuen d’alimentazión, o coniello, debiu a l’introduzión de coniellos americans que lebaban con els a malotía d’a mixomatosis que en os años 50 fazió que o 80% morisen. Ista malotía cal chuntar-la con o NHV (neumonía hemorrágica vírica).

Atra d’as causas ye a manca de territorios ta que pueda lebar una vida seguntes a suya natura. A caza zinechética que muga grans terrenos, a construzión de carreteras ( cal parar cuenta as pilladas con os autos) Tot isto fa que as poblazións de linzes se isolen, que no tiengan contauto con atrás poblazións con a perda de dibersidat chenética que isto rebaila.

Os lazos y trampas de caza tamién son un gran problema ta iste felín.

MIDAS A PRENER

En 1999 se creyó a “Estrategia nacional para la conservación del lince ibérico en España” que ye enfocada en dos bías:

-Cría en cautibidat, que se reyaliza en o zoolochico de Xerez d’a muga.
-Restaurar y protexer l’habitat natural d’o linze. Prener midas ta que aumente a poblazión de coniellos salbachíns y reduzir l’isolamiento d’as poblazións.

Istas midas cambean adautando-se a las nezesidaz d’as diferéns poblazións.
En o Parque natural de Doñana entre atrás midas destacan istas:

-Chestazión zinechética alcorde a os intrés d’o linze, como achiquir a poblazión d’herbiboros que compiten en alimentazión con o coniello.
-Biedadura d’a caza de coniellos en os puestos an abiten linzes.
-Control d’atros predadors d’o coniello.

También se son creyaus bellas fundacions que menan proyeutos como o “Proyecto lince” que preba de amillorar a situazión d’o linze en a Sierra de Gata entre Cázeres y Salamanca chunto a la muga con Portugal.

6 comentarios:

Duende del Sur dijo...

Buenas Alberto. Quería tan sólo darte la enhorabuena por haber creado el blog y en segundo por hacerlo en la lengua que tanto me has enseñado a separar de otras desde que te conocí hace un año.

Ya sabes, poco a poco, llegarás a tener un blog grande que sea una referencia en todo Aragón.

Alberto dijo...

Hola Javi. Muchas gracias :) :) :)
La verdad que me está haciendo mucha ilusión ver los comentarios que me estáis dejando.

No hace falta que te de las gracias por ayudarme a utilizar el blog ya que ya lo he hecho más de una vez y no quiero ponerme pasteloso Jeje.
La verdad que esto que me dices de ser una "referencia en todo Aragón" je. pues, no sé yo, eh.
Si escribiera tanto como tú en tu blog http://sevillatequiero.blogspot.com ¡pues aún tendría una esperanza!

Anónimo dijo...

Wenas mocete.
Me gusta muxo tu blog, te lo stas currando muxo.
A ver si organizamos algo y nos podemos ver otra vez todos.
Muxos besikos y cuidate.

Alberto dijo...

¡Buenas mozaraceli! ¿Qué tal pues moza? Gracias por el comentario :):):)
¡Pues ala! Deja de proponer juegos a los mozos y coje a moza Eva, moza Paula y moza recia ( ya no tanto ) y quedamos en Zaragoza o qué. Y también llamamos a otras gentes, como al taustano royo. xD
Y así le hacemos una visita a la Rosica, ahi pobrecica con lo que se aburre en su garita, y si nos lo proponemos al bigotes y le armamos ahí un estrapalucio.

Bueno pues Araceli, cuidate y muchas "patillas largas" y "amor de pavo" Jas jas jas

Anónimo dijo...

Iepa! Buenas Alberto.

He trobau este blog tuyo perque l'he leyiu en chemecos. Yo tamé soi un enamorau d'os animals y m'ha feit mucho gozo que escribises d'estes temas en aragones!

Un saludo ben gran, te leyeré a sobén.

Anónimo dijo...

Buenas mozo recio.
Tenia pensado proponerte un juego, pero al final me he echado atras. Que sepas que tu blog me es indiferente, porque no entiendo nada, pero te alabo el esfuerzo que haces escribiendo en el mismo. Te deseo mucho exito.